Har du trimplan på din båt? Brukar du använda dem? Genom att läsa de här artikeln får du förståelse för hur du ska använda trimplan och på så sätt kommer du kunna få högre fart till en mindre bränsleförbrukning och mindre svallvågor i vissa farter. Du kommer också kunna få en stabilare färd i gropig sjö och kan därmed hålla en högre snittfart när de dagar då havet inte är lika jämnt och fint som ett dansgolv.
Vad är trimplan?
Först måste vi förstå vad trimplan är för något. Trimplan är monterat på båtens akterspegel och påverkas med hjälpa av hydraulkolvar. Justeringen av trimplanen gör du från förarplatsen. Det är bara motorbåtar som använder trimplan.
Bilden visar ett trimplan på båten babord sida och det finns ett likadant trimplan på styrbords sida.På bilden är trimplanet helt uppfällt och påverkar inte båten gångläge. Med hjälp av hydraulkolven kan du trycka ner den ena eller det andra trimplanet och på så vis ändra gångläget på båten. Genom att trycka ner båda trimplanen kommer du får ner fören och båten går med en mindre trimvinkel.
Trimplan för att kompensera för en slagsida.
Om du lastar båten osymmetrisk kommer du få en slagsida åt ena eller andra hållet. För att kompensera slagsidan använder du styrbord eller babords trimplan för att få upp båten på rät köl igen. Slagsida kan också uppstå när du kör med sidvind. Båten har en tendens att lägga sig mot vinden. För att kompensera använder du återigen den ena trimplanet. Här kan du prova att "överkompensera". Med detta menar jag att du inte ska nöja dig med att få upp båten på rät köl utan att justera trimplanen så du får en slagsida åt motsatta hållet.
På så sätt kommer du få en stabilare gång. Anledningen till detta är att vind och vågor kommer oftast från samma håll och för att få så mjuk gång som möjligt i vågorna så ska du sträva efter att kölen alltid landar i vattnet före skrovsidan.
Vid sidvind vill båten lägga sig mot vinden.
Använd trimplanen för att skapa en slagsida från vinden.
Trimplan för att få en stabilare gång i vågor.
Dagar då det blåser blir det snabbt lite gropigare på havet. För att få en stabil gång och bibehålla en hög snittfart så ska du använda trimplanen för att få ner fören, det vill säga minska trimvinkeln på båten i långskeppsled. Det gör du genom att trycka ner båda trimplanen samtidigt. Det kommer öka motstånd, öka bränsleförbrukningen och sänka toppfarten men det kommer ge din en mindre skumpig färd.
Trimplan i låga farter.
I fartbegränsade områden använder du trimplanen för att minska trimvinkeln på båten.
Det gör du genom att trycka ner båda trimplanen samtidigt. Effekten av detta blir att det är lättare att se över fören och du riskerar inte att köra på någon. Det är inte ovanligt att farten ökar när du trycker ner båda trimplanen i låga farter vilket är ett tecken på att motståndet minskar på skrovet och bränsleförbrukningen därmed sjunker. Slutligen kommer ditt skrov skapa mindre svallvågor vilket alla alla andra båtägare är tacksamma för.
Vill du lära dig mer om körteknik på motorbåtar?
Då kan jag tipsa dig om köpa boken Handhavande av snabba fartyg som jag har skrivit. Boken kan du beställa på Jure Förlag i Stockholm. Ett annat alternativ är att gå en av våra kurser i snabba fartyg. Då ingår boken och du kommer få öva på att använda trimplan i praktiken. Du kan även boka oss som din egna båtcoach. Då kommer vi till er och utbildar i er båt. Hoppas vi ses!
Tack för att du tog dig tid!
Kjell Johansson
Comments